onsdag 13. februar 2013

Hvorfor Koranen er faktiske ord ifra vår Skaper



  • Er ikke Koranen som alle andre religiøse tekster skrevet av mennesker og har endret seg og blitt korrupt opp gjennom tidene?
  • Er ikke alt oppdiktet av en araber i ørkenen for 1400 år siden enten på grunn av sine skulte agendaer eller fordi han rett og slett var sprø?

Hvis Gud sender ned noe informasjon, forventer vi at det finnes visse karakteristikker som viser at det er i fra Ham. Vi slipper for eksempel ikke hvem som helst inn i huset ditt som sier han skal sjekke rørene hvis han ikke har kvalifikasjoner som tilsier at han er en rørlegger. Noe med denne personen må fortelle deg at han er rørlegger, enten det er ID eller visse kvaliteter. Dette kan vi også forvente i fra Gud. Det finnes overraskende for sikkert mange flere beviser som forteller at Koranen er ord gitt i fra noe høyere. Innholdet er perfekt med ingen grammatiske feil og med en rytme og poetisk skjønnhet som ingen har klart å etterlikne.  Det finnes ingen motsigelser og i tillegg så finnes det utrolig nok også vitenskapelige fenomener beskrevet i Koranen som ikke har blitt funnet ut i nyere tid. Det at Koranen ikke har vært endret siden begynnelsen, er et mirakel i seg selv. Mer enn 20 millioner mennesker har Koranen i hjertet og kan dermed resitere den helt utenat! Man kan si at Gud har gitt historien profeter mange utrolige mirakler opp gjennom tidene, men Koranen er uten tvil den mest utrolige. Koranen er mulig å oppleve av alle mennesker, ubegrenset av tid og sted! Dette i seg selv er et stort mirakel. Ikke bare de som er tilstede på en bestemt tid og får oppleve mirakelet som for eksempel da Moses delte sjøen i to. Når man får oppleve et mirakel får man virkelig kjenne på kroppen at det finnes en guddommelig kraft utenfor menneskets forståelse. Koranen er så vakker at den gjør det mulig for alle mennesker over hele jorden å erkjenne at det finnes en Høyere Makt.


Språklig prakt

Det er ikke bare hva som står der som gjør det mirakuløst, men også hvordan det står. Måten Koranen er skrevet på, er uten like.  Flere lingvistiske forskere har kommet frem til nettopp dette. Du må i grunnen altså kunne beherske det klassiske arabiske språk for å oppleve den uvanlige og oppsiktsvekkende skrivestilen. Verdt å nevne er det også at flere ikke-muslimer som har studert det arabiske språk, ender til slutt med å akseptere at Koranen må være i fra en høyere makt. For oss som leser Koranen oversatt til norsk, kan teksten virke til dels kaotisk, rotete og gjentakende. Tema blir forandret både i kontekst, innhold og historiske hendelser. Vår vestlige måte å se litteratur på er annerledes en hvordan andre kulturer bemerker seg og oppfatter litteraturen. I tillegg så rimer versene jo ikke naturligvis på det norske språk.

Man kan nevne en ayat der du lese både forlengs og baklengs – med å ha den samme meningen. I norsk kan kanskje ord være mulig å gjøre denne poetiske formen, men setninger? Dette ble da ikke lagt merke til før etter hele Koranen var publisert og ferdig. Med andre ord så proklamerte ikke Profeten denne typen mirakler i og med at det er vanskelig å bemerke seg ved muntlig tale - dette kom frem senere. Ett annet eksempel er ord som står i kontrast til hverandre eller er relatert, er nevnt totalt eksakt like mange ganger: dunya (dette livet) og akriah (etterlivet), engler og shaytaner, liv og død, dag og natt, mann og kvinne. Ordet salah (bønn) er nevnt fem ganger. Dette matcher med antall daglig bønne i islam. Koranen har så mange poetiske og geniale måter å spre sitt budskap på, at det må ha kommet i fra en høyere makt. Ingen tekst på den tiden kunne sammenlikne seg med den hellige boken. Også den dag i dag er det ingen bok som kan sammenlikne seg. Ett vers (aya) i Koranen utfordrer menneskene til å produsere ét vers lik. Ingen har til nå maktet det på tross for at det nå har gått ca 1400 år. 

Det er viktig å nevne at dersom du leser Koranen på en tilfeldig og overfladisk måte med lite bakgrunnskunskaper, får du selvsagt noe ut av det, men kun en brøkdel. Det finner flere som faktisk bruker ett helt år på å studere en ayat. Hvert ord, setningsoppbygning og mønster blir da analysert. Koranen har en utrolig dyp visdom både i hva som står der og måten det står på (eksempel på en enkel forklaring/tasfir: http://www.youtube.com/watch?v=0Sc42TC-CD8

Koranen i sin fulle språkdrakt finnes altså kun på klassisk arabisk, som er moderspråket til islam.  Det vil si at for å oppleve Koranens fullkommenhet, må du kunne lese og forstå arabisk - som er et av de rikeste språk. Ingen oversettelse kan sammenliknes. Du må altså ha studert arabisk på et vitenskapelig og høyt nivå i og med at det moderne arabiske språk enkelt sagt ikke er identisk med det gamle og klassiske. Flere arabere på Muhammeds tid var mestere i poesi og litteratur – det arabiske språk hadde sin høyde. Araberne verdsatte sin poesi så høyt at de til og med hang det opp ved kabah og priset det. Koranen var noe ingen av araberne hadde opplevd tidligere. Vakker, ren og ekte. Motstanderne av Muhammed (fvmh) sa at de måtte holde seg i ørene når de hørte resitasjonen med fare for å bli forhekset til å følge hans monoteistiske tro. Flere ble etter hvert overbevist at denne boken ikke kunne være et produkt av et menneske. Det finnes som nevnt flere mirakler i Koranen, men den lingvistiske er  begrenset til de som kan arabisk. Likevel, dette betyr ikke at budskapet ikke er universelt og ment for hele menneskeheten. 

Vitenskapelige fenomener

Mange fenomener som blir beskrevet i Koranen var ikke forsket eller funnet ut på den tiden da den ble skrevet og menneskene på den tiden kunne altså umulig hatt noen kunnskaper på disse områdene. Hvordan skulle for eksempel Muhammed (fmvh) vite at grunnstoffet og metallet jern  kom til jorden under dens dannelse? Og hvordan skulle han for eksempel vite at hvert enkelt mennesket har et  helt unikt fingertrykk? Dette ble ikke funnet ut på før siste halvdel av 1900-tallet. Tidligere trodde man at mønstrene på fingrene kun var tilfeldige og ubetydelige. At jorden går i bare rundt sola? Det er utallige eksempler på hva islam har lært menneskene, som senere hat blitt bevist vitenskapelig.  Hvordan kunne en mann midt i ørkenen vite alt dette? Her er en matematisk forsmak: Hav er nevnt 32 ganger og land er nevnt 13 ganger i Koranen. Til sammen blir det 45. 32 / 45 = 71,111 % og 13/ 45 = 28,888 %. Dette er det presise forholdet mellom land og hav på jorden. Selv om Koranen inneholder vitenskapelig fakta så er den først og fremst ment som en bok som skal veilede mennesket og bevisstgjøre mennesket om Guds eksistens og Hans enhet. Fenomenene som eksisterer i Koranen skal få menneskene til å undre og reflektere. Det er bevist at Koranen er uforanderlig og den samme som den opprinnelige. Ingen endringer og korrupsjon.  Jeg lister opp noen vitenskapelige fenomener som blir beskrevet i koranen: utviklingen av embryoet, universets opprinnelse, storehjernens funksjon, fjell, hav og elver, undervannsbølger, skydannelse. Skal ikke gå i dybden på hver av dem, men setter inn forslag til linker som du selv kan gå innpå og studere for så å gjøre opp din egen mening.

Ett eksempel – embryoutvikling[4]
I Koranen snakker Gud om stadiene i menneskets embryonalutvikling: "Vi skapte mennesket av et ekstrakt av leire. Så la Vi ham som en dråpe i sikker forvaring. Senere omgjorde Vi dråpen til en alaqah (igle, suspendert ting og blodklump), så omgjorde Vi alaqah til en mudghah (tygd substans)" (Koranen, 23:12-14).

Det arabiske ordet alaqah har bokstavelig talt tre betydninger: (1) igle, (2) suspendert ting og (3) blodklump. Dersom man sammenligner en igle med et embryo i alaqah-stadiet, finner man likheter mellom de to, som vi kan se i figur 1. På dette stadiet får embryoet ernæring fra morens blod på en lignende måte som iglen livnærer seg av andres blod.

Figur 1: Tegningen illustrerer likhetene i utseendet mellom en igle og det menneskelige embryo i alaqah-stadiet. A) 

Den andre betydningen av ordet alaqah, er ”suspendert/opphengt ting.” Dette er nettopp hva vi ser i figur 2 og 3, hvor embryoet er ”suspendert” i morens livmor.
Figur 2: Denne figuren av embryoet i alaqah-stadiet, viser at embryoet er suspendert i morens livmor.

Figur 3: På dette mikrofotografiet kan vi se det suspenderte embryoet (merket B) i alaqah-stadiet (omtrent 15 dager gammel) i morens livmor. Den faktiske størrelsen på embryoet er omtrent 0,6 mm.

Den tredje betydningen av ordet alaqah, er ”blodklump”. Det ytre utseendet av embryoet i embryosekken i alaqah–stadiet, ligner på en blodklump – dette fordi det er en relativt stor andel blod i embryoet på dette stadiet 4 (se figur 4). Blodet sirkulerer ikke i embryoet før i slutten av tredje uke. Man kan derfor si at fosteret på dette stadiet ligner en blodklump.

Figur 4: Tegning av det primitive hjerte- og karsystem i et embryo under alaqah-stadiet. Det utvendige utseendet av embryoet i embryosekken ligner på en blodklump på grunn av den relativt store andel blod i embryoet. De tre betydningene av ordet alaqah stemmer nøyaktig overens med beskrivelsen av embryoet i alaqah-stadiet.



Det neste stadiet som er nevnt i samme vers, er mudghah-stadiet. Det arabiske ordet mudghah betyr ”tygd substans”. Hvis man tar en bit tyggegummi og tygger på den, og så sammenligner den med et embryo i mudghah–stadiet, så kan vi konkludere med at embryoet i mudghah-stadiet har likhet med utseendet til en tygd substans. Likheten består i at somittene langs ryggen av embryoet ligner tannmerker i en tygd substans (se figur 5 og 6).

Figur 5: Fotografi av et 28-dagers embryo i mudghah-stadiet. Embryoet har på dette stadiet likhet med tygd substans, fordi somittene langs ryggen av embryoet ligner tannmerker i en tygd substans. Den faktiske størrelsen på embryoet er 4 mm.



Figur 6: Når man sammenligner utseendet til et embryo i mudghah–stadiet med en bit tyggegummi som er tygd på, ser vi likheter mellom de to. A) Tegning av et embryo i mudghah-stadiet. Vi ser her at somittene langs ryggen av embryoet ligner på tannmerker.



Hvordan er det mulig at Muhammad (fvmh) kunne ha kjent til alt dette for fjortenhundre år siden, når vitenskapsmenn har oppdaget dette først i nyere tid med avansert utstyr og kraftige mikroskoper, som ikke eksisterte på den tiden? Hamm og Leeuwenhoek var de første vitenskapsmenn som observerte menneskelige sædceller (spermatozoa) ved å bruke et forbedret mikroskop i 1677 (mer enn 1000 år etter Muhammad ). Feilaktig trodde de at sædcellen var et ferdigformet menneske i miniatyrutgave, som vokste når det var innsatt i det kvinnelige kjønnsorgan. 

Vi muslimer mener altså at Koranen er de faktiske ordene ifra Gud grunnet dens autentisitet og mirakler. Hvis man blir overbevist over at Koranen ikke kan ha blitt forfattet av ett menneske, men av noe høyere, ja da er du sannelig på vei til å erkjenne islam som din religion. 

Anbefalte nettlinker: 

1 kommentar:

  1. Hei alle sammen, jeg heter Aisha Sadat, jeg er gift i 20 år med mannen min, og vi har to sønner, eldste en 16 år og yngre er 11 år. Mannen min elsket meg veldig, men det ble til et punkt da han engasjerte seg i en affære med en kvinne som er hennes kollega. Jeg har aldri forestilt meg det, men på en eller annen måte endret holdningen hans til meg og barn seg, den sene han kom fra jobb fikk meg til å tenke over saken. Selv på mitt 20-års bryllupsdag i mars holder jeg meg borte fra sex da vi lover å gjøre det på bryllupet jubileumsdag, 15 dager før bryllupsdagen, tilsto han at ja, han hadde sex med sin kollega.
    Han brakte henne i sengen min da jeg var ute på jobb, det betyr at følelsene mine var helt ubrukelige for ham, min mentale tilstand er full av kvaler, jeg tror jeg ikke kan glemme og gjenopprette smertene, denne kvinnen hadde full kontroll over henne og jeg har aldri ønsket å gjøre det med vold, hun vil vinne over meg når hun er skilt, hun sa at hun var sjalu på forholdet vårt, og hun vil ødelegge meg ved å ta mannen min. Jeg måtte diskutere det med en venn som ba meg finne en god stavebeslag, for det første trodde jeg aldri på denne cast-rettskrivningen, men jeg må prøve den før jeg kom over PROFET NOSA UGO-e-posten på internett om hvordan han har hjulpet så mange mennesker med å få eksen tilbake og hjelpe til med å fikse forholdet og gjøre folk glade i forholdet og noen andre historier om åndelig sykdom og mer.
    Jeg forklarte situasjonen min for ham, og han hjalp meg med å utføre noen bønner, noen urter og røtter og et lite offer som jeg gjorde, og i løpet av 7 dager kom han tilbake for å be om unnskyldning, og det var bare et mirakel for meg. Jeg er glad i dag at han hjalp meg, og jeg kan stolt si at mannen min nå er med meg igjen og at han nå er forelsket i meg som aldri før.
    Trenger du hjelp i forholdet ditt som å få tilbake mannen din, kona, kjæresten, kjæresten, vinne lotterier, urtemedisin mot sykdom, HIV, kjønnssykdommer, astma, leddgikt, feber, hjerneslag eller noen form for sykdom, åndelig problem , Jobfremmelse, seere som leser innlegget mitt som trenger hjelp til livsutfordringer, bør kontakte PROPHET NOSA UGO, og du vil være glad for at du gjorde det.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040

    SvarSlett